måndag 3 januari 2011

Fanart 1/2011 – Jimmy Wallin

Under 2011 tänkte vi i varje nummer ha en gästtecknare som får göra sin egen Agent X9-fanart. Lustigt nog verkar det som att alla vill göra sin version av Modesty Blaise. Inte oss emot! Först ut är Jimmy Wallin.


I Agent X9 nr 1/2011 hittar ni bilden tryckt på fint papper
på tidningens näst sista sida! (klicka på bilden så blir den större!)



För alla som inte känner till dig: vem är du?
– En långhårig typ med stökigt skrivbord.

Vad var din tanke när du gjorde din fanart?
– Först och främst ville jag att mitt bidrag skulle hänga ihop med serien i samma nummer. Från början hade jag nog tänkt göra något mer Holdaway-osande men jag ändrade mig under skissarbetet. Eftersom jag ändå hade chansen att göra min egen version av Modesty ville jag passa på att leka med formen. I slutändan blev det något cartoonaktigt med viss retrokänsla.

Vilken är din relation till Modesty Blaise?
– Oj, vår relation är alldeles för komplicerad för att jag ska kunna gå in på detaljer. Jag kan säga så mycket som att vi är vänner. Goda vänner. Med förmåner.

Vad sysslar du med annars?
– Mestadels illustrationer för olika tidningar och reklambyråer men det blir även en del konstutställningar av olika slag. Hösten 2010 illustrerade jag en bok om Cornelis Vreeswijk, det var väldigt roligt.

Var kan våra läsare se mer av det du gjort?
– Lite varstans, mina bilder brukar dyka upp där man minst anar det. Under det kommande året lär jag väl synas en del i den här tidningen. Sedan hösten 2009 gör jag en webbserie om Karl-Alfred, den kan man läsa på thepopeyeadventures.blogspot.com.


Extra för bloggen: Jimmy har faktiskt en egen blogg också där han lägger upp random bilder, tankar, tips och egenreklam.
ni hittar den här: kaffemeddopp.blogspot.com.
(Reds. anm.)

2 kommentarer:

  1. En fråga efter detta samtal med en ritare, ska vi få se flera från andra trevliga fanartare (tror inte det ordet finns ?men va faan):) För övrigt är det kul att äntligen lite åsikter har dykt upp !:) Mer så.
    Live long.
    A

    SvaraRadera
  2. Planen är, som det står inledningsvis i texten, att ha en gästtecknare i varje nummer 2011!
    (Annonser och liknande kan sätta den planen ur verket, men vi hoppas att det blir 13 stycken!)

    SvaraRadera