torsdag 17 december 2009

Modesty Blaise 07 - Top Traitor – Peter O´Donnells kommentarer

När jag läser de episoder jag skrev för länge sedan försöker jag komma ihåg vad som födde grundidén. Jag lyckas sällan eftersom det ofta handlar om något mycket trivialt. Så var det inte med ”Top Traitor”. Jag skrev den 1965, strax efter det att en högt uppsatt man inom den brittiska underrättelsetjänsten avslöjades som KGB-agent, med graden överste. Han hade läckt topphemlig information till Ryssland under flera år. Han hette Kim Phillby och han befann sig i Beirut när någon tipsade honom om att hans hemliga identitet hade avslöjats, vilket gjorde det möjligt för honom att fly till Sovjetunionen. Han tillbringade resten av sitt liv i Moskva, i total misär hoppas jag, eftersom han orsakade många av våra lokala agenters dödsfall.
Jag tyckte det skulle vara intressant om sir Gerald Tarrant plötsligt försvann och att det fanns starka(??) bevis för att han var en mullvad. Modesty och Willie skulle aldrig tro på detta och skulle därför ge sig ut för att finna och rädda honom. Jag använde även den här historian för att motsäga att Modesty är en brittisk spion eller hemlig agent, och för att visa att hennes relation till Tarrant präglas av genuina känslor. Jag anser att strip 770 verkligen visar detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar