fredag 2 oktober 2009

Modesty Blaise 04 - Mr Sun – Peter O´Donnells kommentarer

Den här episoden skrevs i syfte att ge karaktären Weng, Modestys asiatiske betjänt, en gedigen bakgrund. Han dök upp i den första romanen och jag insåg då att han skulle bli mycket användbar som återkommande karaktär. Så det verkade helt enkelt klokt att ge honom en bakgrund i ett av serieäventyren.
Vid den här tiden, 1964, hade 20th Century Fox precis köpt ett Modesty Blaise-filmmanus som jag hade skrivit, och från förlagshåll tillfrågades jag ifall jag kunde skriva en rad romaner. Så jag baserade min första bok på manuset så att pocketutgåvan skulle sammanfalla med filmsläppet.
Dessvärre så skrevs mitt manus om fem gånger av olika manusförfattare. Endast en rad fanns kvar från originalet och slutresultatet – filmen – blev en katastrof. Jag får fortfarande näsblod när jag tänker på det, så jag slutar med det nu.
Med målet att ge Weng en bakgrund fördes jag snart oundvikligen till Fjärran Östern i en tid då Vietnamkriget utkämpades, vilket gav en mäktig visuell bakgrund. Detta gör ju givetvis att berättelsen dateras rent historiskt, till att utspela sig för ungefär fyrtio år sedan. Men efter att nu ha läst om den, för att kunna skriva detta förord, framstår den för mig som ett intressant verk av sin tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar