lördag 19 mars 2011

Bästa omslag 2010, Modesty, klassisk Hazard samt sista Sherlock Holmes



I numret som är ute nu kör vi den sista Modesty-serien i strippformat. Från och med nästa nummer går vi upp i format igen, detta eftersom det är vad läsarna vill Efter att vi nu testat ha henne i lite mindre storlek.
En annan sak som läsarna kommit fram till är att fjolårets bästa omslag tecknades av LoopyDave. Ni ser omslagsbilden snyggt i sin helhet, utan logga och text, på insidan av tidningen. Värt att köpa två bara för att riva av omslaget och sätta upp Loopys bild i en ram!
en glädjande nyhet är att LoopyDave kommer leverera omslag till oss även under 2011!
Kul.

Ni får även upplösningen på Sherlockhistorien, en gammal Hazard-klassiker, lite thugs...
På tal om Sherlock så har läsare redan önskat sig mer av den varan.
Och det kommer. Om inte till hösten så tidigt nästa år.

Dessutom i det här numret: en fanart av Johan Wanloo. Men mer om detta i nästa inlägg!

7 kommentarer:

  1. Sexig Modesty...

    SvaraRadera
  2. Förresten, varför har ni på Egmont gått från seden att ange vart och när serierna gått tidigare? Snart skippar ni väl att ange vilka som gjort dom också.
    (Ja, jag har retat mig på detta en längre tid så jag är en smula upprörd. Både ni och Fantomenredaktionen har blivit slarviga, och med tanke på vilka som är inblandade i Agent X9 förstår jag inte denna utveckling alls.)

    SvaraRadera
  3. Nah, jag håller inte riktigt med dig.
    Vi skriver i Modestys fall originalubliceringen. sedan "nystarten" i ledaren (kan ha missat någon gång av platsbrist), men från och med vi gick upp i format igen längst ner på startsidan.

    De andra serierna har ju någon form av creditrad som gör att man själv kan ta reda på detta. Det tar plats och stör seriesidan.
    Creditrad måste finnas – äras den som äras bor – men alla publiceringar är verkligen överkurs.
    Det får samlare själva göra sig index på...

    SvaraRadera
  4. Din/Era föregångare hade datumen (för söndags-/dagsserier) och originaltiteln nämnd i innehållsförteckningen. Tar inte mycket plats och stör inte seriesidan alls.

    SvaraRadera
  5. Vi har allt som oftast haft datumen då modesty först publicerades i ledarna. Med några få undantag.
    Modesty-epsidoerna har ju numera dessutom originaltitlarna, Så det verkar överflödigt att skriva dessa.
    Däremot skulle man ju kunna försöka tänka på att ha med det i de fall det går.
    Vi kör ju rätt mycket numera som inte är dagsstrippsbaserat när det kommer ill alternativen till Modesty, så... I stort tycker jag att det dpelat ut sin roll lite. I allmänhet. Men i vissa fall tycker jag absolut att du har en poänf.
    Ska försöka tänka på det i fortsättningen.
    Tack!

    SvaraRadera
  6. Håller med om Modesty, men ni publicerar ju inte enbart henne (även om det kan kännas så ibland ;) ). Ni kör ju tex Hazard, där kan man iof (åtminstonde i senaste tror jag) se datumet i stripparna men det är ju inte alltid. Sen har jag för mig jag har saknat originaltitel på några andra serier (som inte varit dags-/söndagsserier), och inte minst i Torpedo (dom är ju galet svåra att försöka spåra upp originaltitlarna på, om man bara kan engelska som jag).

    SvaraRadera
  7. Skulle precis skriv ”Men Torpedo översätter vi ju inte heller titlarna på...”, innan jag en hundradels sekund senare kom på att det ju är översatta till engelska... Faktum är att vi inte heller sitter på den infon i just Torpedos fall (Hazard ska vi kunna fixa, tycker jag, även om den gamla arkiveringspärmen försvunnit, eller stannat hos en gammal redaktör... Men sådana index finns lite varstans att få tag på). Jag snackade precis med en av de gamla seriepundarna, en sådan som gjorde egna index, osv... Det slog mig att det ju är väldigt mycket av ett specialintresse som gäller väldigt få. Faktum är att jag nästan tycker att vi skulle förstöra nöjet för er om vi avslöjade allt av specialintresse för er. Tycker att ni ska se det som att vi gör er en tjänst helt enkelt.
    Sanningen finns där ute, det är bara att du måste hitta den först...
    – Det är bara att börja gräva kompis, som Willie skulle ha sagt.

    SvaraRadera